Az élethosszig tartó tanulás nálam most reggeli tartóra cserélődik. Azt gondoltam, hogy abbahagyom, de nem tudom egyenlőre abbahagyni. Megvan ennek a távtanulásnak az az előnye, hogy én osztom be az időmet, de nekem ez amennyire előny legalább annyira hátrány is.
Szóval olvasom a web2-es e-tanulást, (én még a web1-hez tartozva tanultam) és azt veszem észre, hogy ez az amit én most aktívan gyakorlok. Nagyszerű dolog, hogy nem csak olvasom hanem a gyakorlatban egyből ki is próbálom.
Azok az elvárások, amelyeket a web2-vel szemben támasztanak: nyitottság, részvétel, motiváció, visszacsatolás és értékelés ebben arendszerben (moodle) véleményem szerint teljesen megvalósul. Tetszik az a megoldási mód, hogy a "tananyag" nem követ merev határokat, lehetőséget kapunk arra, hogy a tanulási folyamat alatt kitekintgessünk más területre is, és a problémát más szemszögből is meg tudjuk vizsgálni (vagy legalábbis megismerni). Ez szerintem a nyitottságot teljes mértékben magvalósítja.
Számomra újdonságnak számít az a megoldás itt az interneten, hogy a tanulási folyamatban számítanak a véleményemre (még talán figyelembe is veszik azt), sőt lehetőséget kapok arra, hogy a saját tudásomat megoszthassam másokkal. Tudom milyen élményt jelent az a diákoknak is amikor pl. csoportban dolgozva az egyik tanuló a másiknak tud segíteni (tanítja a társát). Azért is hasznos ez a lehetőség, amikor eltérő képességű tanulók körében szeretnénk az egyéni ütemű tanulási lehetőséget biztosítani. Itt van arra mód, hogy plusz információkkal elégítsük ki az érdeklődő tanulók "étvágyát", míg a lemaradó, lassabban haladó tanulóknak sem kell "szégyenkezniük" a hiányosságaik miatt. Azt gondolom, már ez magában hordoz olyan motivációt, hogy a részt vevő tanulók maguk törekszenek arra, hogy ebbe a tanulási környezet részt vegyenek (magamról tudom, hogy ha nincs is időm tanulni, arra mindig szakítok időt, hogy a blog bejegyzéseken átfussak), kapcsolatba lépjenek egymásssal, vagyis megtegyék az első lépéseket egy újonnan kialakuló közösség megalakításához.
Számomra nagyon fontos, hogy a fejlődésem nyomon követhető, szinte azonnali visszejelzést kapok eddigi munkámról, de ha lemaradok, vagy a fonalat elvesztettem, akkor is van lehetőségem, hogy visszatérjek arra a pontra. Jó lehetőség ebben a rendszerben, hogy a tanulók is lehetőséget kapnak arra, hogy elmondják a véleményüket a tanulási folyamatról, módszerekről.
Lehetőséget kellene minden intézménynek teremtenie arra, hogy a diákjai döntsenek arról, hogy kívánják-e használni ezt a tanulási módszert (e-learning). Pedagógus hatáskör?
Jó kérdést feszegetsz... Nekem nagyon tetszik ez a tanulási forma, attól függetlenül, hogy jellemzően kinyomtatom mindazt, amit el szeretnék olvasni. De a folyamatos visszajelzés szárnyakat ad!
VálaszTörlés