Ugrás a fő tartalomra

Csoportfeladat...

Készen lettem a diákjaimnak a kérdőívre adott válaszainak elemzésével, mostmár hozzákezdhetek a következőhöz.
A csoportfeladattal kapcsolatban a csoportfórumban már írtam. Nagyon ügyesen összefogják Juditék a feladat megoldását. Nem nagyon látom még a végkifejletet, mert hát csak össze kell majd valakinek ezt az egészet egy gombóccá gyúrni.
Összeszedem a gondolataimat és leírom:
Milyen tanulási szokásokkal jellemezhető a mai magyar iskolás (13-18 éves) korosztály?
Az általam vizsgát korosztály a mindennapi tanulásuk során nem használja az internetet. Leginkább a tankönyvre és a tanár által készen nyújtott vázlatokra hagyatkoznak. Leginkább az írásbeli feladatok megoldására szorítkoznak. Tananyagon kívül, gyűjtőmunka során aktívan használják az interneten fellelhető anyagokat.
Ismerjük-e internetezési szokásaikat?
Tanulóim internetezési szokásainak megismerésében a kérdőív kitöltetése nagy segítségemre volt. Előzetes ismeretem azért természetesen volt, ha nem is ilyen konkrétumokban (egy-egy beszélgetés során kiderülnek olyan dolgok, amelyek engednek következtetni). Mindenképpen meglepett a netezéssel töltött magas óraszám (4-6 óra), és az egyének webes megjelenésének hiánya (egyéni weblap, blog). Minden diákom tagja valamely közösségi oldalnak, leginkább többnek is (myvip és az iwiw), és sportot űznek abból, hogy kinek hány ismerőse van. Egymás közötti kommunikációban előszeretettel használják az msn-t, akár egyik teremből a másikba való beszélgetésük során is. Az internetet leginkább az őket érdeklő zene, videó nézegetésére, letöltésre használják leginkább.
Mennyire fontosak számukra a virtuális közösségek?
Fontos szerepet tölt be életükbe a virtuális közösség(ek), amelyekhez tartoznak. Egzisztenciális kérdést képesek abból kreálni kinek mennyi ismerőse van (népszerűségi index). Figyelnek az egymástól kapott megjegyzésekre, javaslatokra. Ez a közösség az ahol nem felejtkeznek el a névnapjáról, a szülinapjáról, és ahol a felmerülő problémájára „segítséget„ kap. Azt gondolom, hogy olyan hely a diákok számára, ahol kibontakoztathatják, megjeleníthetik magukat.
Rájuk is igaz az, hogy „folyton be vannak kapcsolva?”
A diákjaim többsége, ha teheti folyamatosan a neten lóg. Amikor hazaérnek a suliból, bekapcsolják egyből a gépet, és egyéb tevékenységük közben is folyamatosan bekapcsolt állapotban vannak. Folyamatosan figyelik ki van fenn, kivel lehet beszélgetni. Sajnos a szülői kontroll gyenge, sok esetben hiányzik.
Hogyan lehetne az internetezésre fordított energiát az iskolában hasznosítani? Vannak erre eszközeink, módszereink, ötleteink?
Én azt gondolom, hogy eddig is sokat használtam a számítógépet (persze azért lehet fokozni), de most már azért látom, hogy sok más területen is lehetne, mint eddig tettem. Azt gondolom (Judittal egyetértve), hogy azt a sok aktualitását vesztett dolgot amivel a gyerekekkel szeretnék megismertetni sok esetben nem megy másként mint szemléltetni és szemléltetni. Erre kiválóan alkalmas a számítógép.
Ötletet én már innen sokat merítettem: -közös blog készítése (osztályok, csoportok), melyek bizonyos témák köré szerveződnek, itt mindenki hozzá tudja pakolni önmagát.-jelenleg is alkalmazzuk a projektmunkában készült videók készítését (média témakörben)-e-mailos kapcsolattartás a diákokkal (feladatok küldése és így kapom vissza a megoldásokat is)-pályaválasztás során önismereti, pályaválasztási tesztek kitöltése, foglalkozások megtekintése (e-pálya, necc…)-nagyon alkalmazhatónak tartom egy-egy téma előkészítésénél az üzenőfal használatát-lemaradt tanulóknak alsóbb évfolyamon felzárkózásra használható matematikai programok alkalmazása (matematika)-tananyag prezentálása (matematika)-matematikai oktatóprogramok használata (mano sorozat, netmatek, geogebra…)
Azt hiszem nem vagyunk eléggé motiváltak a számítógép használatára tanórán. Jó motiváció, ha a diáktól azt halljuk „Kati néni órája sokkal jobb volt, mert ott számítógéppel/aktív táblával….dolgozhattunk”

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A tanulás jövője MOOC!

Kedves Olvasó! Legutóbbi továbbképzésemmel kapcsolatos élményemet szeretném megosztani veled az alábbi rövid írásban.  Május végén fejeztem be a Tempus Közalapítvány első nyílt online kurzusát, amelynek címe: " A tanulás jövője MOOC !" A Tempus Közalapítvány elkötelezett híve a pedagógus továbbképzéseknek, ezen belül is a digitális oktatás fejlesztését és a jó gyakorlatok terjesztését kiemelt feladatuknak tekinti. Ebből kiindulva és a  korábban létrehozott   Digitális Módszertár   ötlettárba feltöltött "tudásra" építve alkotta meg ezt a képzést, amelynek célja, hogy minél több pedagógus használja és építse be a mindennapi munkába a digitális módszereket, eszközöket. Ehhez kaptam nagyon sok segítséget, ötletet, biztatást és támogatást. A kurzuson ingyenesen, saját tempómban tudtam végighaladni a Canvas LMS tanulásmenedzsment rendszer segítségével (amerikai tartalomalapú keretrendszer, amely az online tanulást teszi lehetővé). A kurzusba történő bevez...

Üzenőfal létrehozása

Próbálkozom ezekkel a web 2-es eszközökkel, és ahogy belemélyedek egyre jobban megtetszenek. Azt a baj, hogy amikor a negyedik - ötödik eszközt használom, az elsőket már el is felejtettem. Jól van ez így? Saját tanítási gyakorlatomban csak fokozatosan (pl. egy darabig kizárólag csak egyet - kettőt használnék) vezetném be. A gondolattérkép és az üzenőfal tünik számomra a legalkalmasabbnak a mindennapi használatra. Aztán majd lassan tovább. Nem akarok elveszni a sűrű rengetegbe. Üzenőfalam jelen állapotában így néz ki: http://www.protopage.com/vasarhelyi Ezt látjátok, ha klikkeltek

Teszt-Elek

Elkezdtem a TC01A01 kódszámú feladatot, melyben leírtam az eddigi tapasztalatokat (még csak keveset). Igaz, hogy csak november 20-án határidős a feladat, de semmi gond mert addig bármikor szerkeszthető. Menet közben kitöltöttem újból az előzetes tudásszintmérő tesztet is, de azt írja, hogy az első hét után töltsem ki megint. Lehet, hogy valamit rosszul csináltam? Azt gondoltam, hogy majd a két adatot összeveti a gép, de nekem kellett. Azért van fejlődés! Bízhatok magamban, mert a keretrendszerről és szolgáltatásairól már sokkal többet tudok. Nagyon várom már a felmérést a tanulóim körében is, hogy milyen eredmények jönnek ki, (átnéztem a tesztet, Anikónak jeleztem pár dolgot -nagyon gyorsan reagált!). Jövő héten videokonferencia ! -pontos időpont egyeztetés alatt. Visszatérve a tesztre, még van tanulnivalóm pl. az itthon elterjedt LMS rendszerekről (WebCT, Moodle-ezt már kezdem kapizsgálni). A tesztben "Közösségi könyvjelzőn" a blog bejegyzéseket kell értenem? -ha igen, akkor...