Kicsit (vagy nem is annyira kicsit) zaklatottak a napjaim az utóbbi hetekben, de már közel a téli szünet, és akkor összeszedem magam (még lehet, hogy pihenésre is lesz időm?). Szóval a kurzus első részét befejeztem? -vagyis inkább a végére értem, mert befejezettnek nem tekinthetem, hiszen annyi mindent lehetne még kipróbálnom, és nem is tettem le róla teljesen. A feladatokat beadtam (ha nem is mindig időre), de most láttam a tenegen oldalon a feladatimnál -bocsánat a figyelmetlenségemért, hogy a rendszer azt jelzi, hogy "még egyetlen feladatot sem adtál le". Ez egy kicsit szíven ütött, de pótoltam, mármint a naplómra mutató bejegyzéseket tettem, bízom benne, hogy ez elég lesz. Azért még itt a web 2-.0-ás eszközökről szólnék pár szót (ezzel fejeztem be a tanulást, és korábbi bejegyzéseim között be is mutattam kettőt), hiszen olan széles a skála, és olyan jó volna megismerni minél többet, arról nem is beszélve, hogy a mindennapi gyakorlatban használni...
Akkor vegyük sorba azokat, amelyeket én is kipróbáltam. A Blog, pl. melyet most is írok, egy egyszerűen kezelhető felület, mely alkalmas arra, hogy az interneten közzétegyünk valamiféle információt. Én leginkább egy személy vagy egy csoport mindennapjainak változásairól, tevékenységeiről tudom elképzelni a blog létrehozását, pl. egy osztály blogja, vagy egy szakkör, művészeti, természetjáró csoport blogja. Itt megjeleníthetőek a közös alkotások, kirándulások fotói, hozzá lehet szólni a felkerült információhoz. Az egyszerű kezelhetősége miatt már egészen kicsi kortól (én ötödik osztálytól kezdek oktatni) tudom ajánlani a használatát.
A másik eszköz, melyet most ismertem meg a MindMister, mely a gondolattérkép alkalmazásának, létrehozásának és megosztásának egy igen jól alklamazható eszköze. A gondolattérképt, minteszközt korábbi munkám során is alkalmaztam (tábla és kréta segítségével), azonban ennek nagy hátránya, hogy az óra végén megsemmisül (letörlésre kerül). Nagyon nagy előnyének tartom, hogy lehetővé teszi, sőt megköveteli a nemlineáris gondolkodást, az asszociációk kialakítását az egyes fogalmakkal, alakzatokkal és tulajdonságokkal kapcsolatban. Én elsősorban a matematika órán, azon belül is geometrián használom. Itt nagyon sok olyan információt kell összekapcsolni pl. amikor egy alakzat tulajdonságait vizsgáljuk. Alkalmas arra, hogy az új ismeretek bevezetése előtt felelevenítsük eddigi ismereteinket, alkalmas arra, hogy számot adjon a diák a már megszerzett tudásáról, de a figyelemfelkeltés, a motiváció, a kreativitás fejlesztésénekis kiváló eszköze (olyan dolgokat képesek összefüggésbe hozni, melyre sok esetben én nem is gondolok). Használatát bemutató jelleggel azért is jónak tartom, mert használata nem feltételez nagy informatikai háttértudást és eszköz ellátottságot (egy kivetítővel, egy hordozhatóü számítógéppel és internet kapcsolattal megvalósítható, még jobb, ha interaktív táblán jelenítjük meg) , ha a diákokkal szeretnénk létrehozatni egy - egy gondolattérképet, már kicsit nagyobb előkészülődést igényel (csoport vagy páros munkában is kiválóan alkalmazható).
Amit rendszeresen használok az a Google csoportok, jelenleg többnek is tagja vagyok (interaktív tábla, nemzetközi projektek kapcsán, konzorciumos pályázataink kapcsán), de az oktatásban ezeket nem használtam (eddig), de ezáltal több dokumentumot is megosztunk egymás között, ekkor a Google Dokumentumok alkalmazást használom. A felsorolásból nem hagyhatom ki a Picasa fényképkezelő (képszerkesztő, albumkészítő és webes megosztó) alkalmazást, hiszen diákjaimmal rendszeresen kirándulásokon, táborokon veszünk részt, és az itt készült képeket itt osztjuk meg egymással.
Azt gondolom, hogy a felsorolást lehetne folytatnom, mert rengeteg olyan eszköz van a kezünkben, amit ki lehetne-kellene használnunk önmagunk és diákjaink örömére.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése